perjantai 10. elokuuta 2012

Perjantaina 10. elouuta 2012

Banjon mielestä projektini http://pikakoulu.blogspot.fi yrittää kutistaa koulu yhteen vuoteen on eläimille tärkeä, sillä koira ei voi reilun kymmenvuotisen elinikänsä vuoksi käydä ihmisten tavallista koulua vaan haluaisi käydä koulun yhdessä vuodessa. Silloin koirat mielellään kävisivät koulua, ainakin aika monet koirat.
ysyin Banjolta, mitä sen mielestä tuollaisessa pikakoulssa olisi tärkeää opettaa - siksi kysyin, un Banjon oma ihmismäinen ajattelukyky on varsin hyvä. Banjo tuumi, että filosofiaa olisi hyvä koulussa olla aika paljon, oska filosofia kehittää ajattelukykyä. Filosofiaan se tutustui hiukan jo pentuna, kun ajattelins ille nimeksi Sokrates, mutta Sokrates ei ollut fisun koiran nimi, kun Sokrates aina kysyi muilta, mikä on tyhmälle sopiva strategia. Kirjoista olen katsonut sen kanssa Esa Saarisen kirjaa Filosofia, joka on lukioiden käyttöön tarkoitettu. Mielestäni se on ainakin ihmisille kovin hyvä kirja. (KIrja on omakohtaisuuden arvostuksessaan hieno, mutta sortuu sanallistamisen virheeseen, joka tuhoaa ajatteluyvyn totaalisen tehokkaasti - hyvä lisä tieteellistyyppisen objektiivisuuden koulutukselle, muttei sovi ainoaksi oppaaksi ajattelun taidossa.) Yleensä Banjo ja Vaapukka lukevat lasten tietosanakirjaa ja joskus sanomalehden Itä-Savo eläinaiheisia juttuja, katsovat etenkin kuvat tarkkaan ja miettivät niistä kaikenlaista, kuten esim. vähän aikaa sitten aikuisten tietosanakirjan kuvasta, että Australian eläimet koala, kenguru, strutsi (vai emu?) jne. näkyvät uvan perusteella elävän sademetsän ja aavikon rajalla - uinka voisi alaa vallata aavikolta välivyöhykkeen asveja istuttaen ja ilmastoa niin osteuttaen? Sanoivat eläinten kuvissa näyttäneen siltä, että halusivat kysyä sitä, koska kasvillisuusvyöhykkeet johtuvat ihmisen toiminnasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti